Zsidók hármas útja1
321. A zsidó modernizáció, polgárosodás, világiasodás párhuzamosan haladt a keresztényekével.
Kettőzött erőt adott neki, hogy a zsidóknak ki kellett jönniük mind a keresztény, mind a zsidó falak
mögül. Ortodox nézőpontból, vagy a környezet barátságtalan tekintetével nézve – ez igen gyors
asszimiláció volt. Közép-Európában a keresztény polgárosodás is igen gyors asszimiláció volt: külhoni
minták, technikák, tudások, divatok átvétele. A polgár bekapcsolódik a nagyvilágba, és onnan veszi a
javait, ahonnan tudja. Keresztény és zsidó polgárok együtt csinálták meg a közép-európai polgári
életformát, megtalálva a helyileg erősen színezett nemzetközi mintát.
A zsidók polgárosulva elvesztették a hébert, a jiddist, a ladinót, majd a németek csúnya
viselkedése miatt elvesztették az irodalmi németet is mint közös nyelvet, és kulturálisan messzemenően
azonosultak azzal a nemzettel, amelynek területén, amelynek államában élnek. A magyar zsidók
magyarul, a románok románul, a lengyelek lengyelül, a csehek csehül beszéltek álmukban is. Föl sem
vetődött, hogy kulturálisan elkülönüljenek.
322. Etnikai kisebbségek és többségek együttélése mindig szimbiotikus. A modernizáció nézőpontjából
a helyi társadalmakra a zsidó jelenlét termékenyítően hatott. Ugyanaz az energia dolgozott bennük is,
mint a környező népekben: ki a saját feudalizmusukból, a belülről is áthatolhatatlanná tett gettóból! Ki
a szegregációból, a zártságból, amelybe külső rendelkezések és belső definíciók zárnak be! Az európai
polgárosodáshoz hozzátartozott az egyén emancipációja a vallási közösségtől, az egyháztól. Akár
hierarchikus, akár közösségi a vallási szervezet, a feudális korszak embere körül igen szoros. A zsidó
felvilágosodást egy kitörő érzelem hajtotta: most már lehessen érintkezni a földkerekségen minden más
emberrel, lehessünk valóban szomszédok a szomszéddal.
323. Sem az asszimiláció, sem a disszimiláció nem lenne pontos szó arra, ami manapság a
közép-európai zsidóság köreiben zajlik. A gondolkodóbbak mind a két (vagy több) odatartozásukat
komolyan veszik, és nem akarják egyik identitásukat sem letagadni a másik kedvéért. Nem kívánják
eldönteni azt a kérdést, hogy zsidó magyarok-e, avagy magyar zsidók. Nézhetik magukat így is, úgy
is, és így se –, úgy se. Azoknak a zsidóknak a többsége, akiket én ismerek, úgy véli, hogy zsidó az, aki
annak tudja és mondja magát. Nem zsidók ritkán állítják magukat zsidónak.
324. Én még a zsidósággal vagy a magyarsággal nem találkoztam, csak ilyen-olyan emberekkel. Ha
megölik őket, akkor a zsidók egyformák. Amúgy, ha élhetnek, különbözőek. Marhavagonban,
barakkban is kezdenek egyformára változni. Civilben előtte és utána különböznek. A szemléleti
redukció a közös lényegre feltételezi az Endlösung masinériáját.
325. A zsidók századok óta jogokkal felruházott vendégek ott, ahol vannak, mert inkább vendégnek
tudják magukat, semhogy a teljes asszimilációt választanák. A sikertelen hasonulási minták nem
megismételhetők, sem a keresztény-nemzeti, sem a kommunista-szocialista asszimiláció nem bizonyult
követhető stratégiának. Attól az adománytól vagy tehertől, hogy zsidónak születtek, nem tudnak
megszabadulni.
Úgy élnek, mint a környezetük, de érdekli őket a tény, hogy zsidók. Mindenesetre sokféleképpen
fogják értésükre adni, hogy különböznek, hogy mások. Nem múlik el hét, hogy egy újsághír vagy egy
utcai felirat ne emlékeztetné őket erre. Olvasnak egy rövidhírt valami sírkövek lerombolásáról és
bemocskolásáról, és ez nem akar kimenni a fejükből a többi apróhír nyomában. Egyik este úgy remélik,
hogy békés otthonra lelnek ott, ahol vannak, másnap este elfogja őket a kétely, harmadik este azt
gondolják, hogy ez már évezredek óta így van, és valószínű, hogy még jó darabig így is lesz.
326. Nem árt megismételni, a zsidókérdés a keresztény vagy a muzulmán társadalom kérdése. Mennyire
tűrik el önmagukat? Ha elviselik önmaguk sokféleségét, akkor elviselik a zsidókat is. Ha önmagukat
el akarják nyomni, akkor a zsidók ellen is dühöngenek. A jelek szerint a közép-európai társadalmak
nem akarják a második évezred fordulója előtt önmagukat elnyomni, tehát összeférnek a zsidókkal is.
Ha Közép-Európában megszilárdul a demokrácia, akkor a zsidókkal a többiek gond nélkül együtt
élnek. Feltételezem, hogy a mérvadó középosztály Magyarországon például inkább egy jogi-kulturális,
nem pedig egy vallási-faji nemzetfogalommal fog élni, és az itt élő magyar anyanyelvű é
állampolgárságú zsidókat a magyar nemzet részének fogja tekinteni. A közvélemény nem fog
csodálkozni azon, hogy a judaizmus ugyanúgy transznacionális, mint valahány világvallás, mint a
keresztény nagy és kis egyházak is.
Magyarországon például van egy életképes zsidó közösség, amelynek iskolái vannak, amelyekben
a gyerekek minden nyomaték nélkül tudnak zsidók lenni, számukra már a hanukai gyertyagyújtás
természetes. Vannak még zsidók, akik hajlandóak életben tartani egy emlékvilágot, ápolni a
hagyományt, működtetni a templomot, és van rá igény, hogy istentisztelet után a zsinagóga legyen
önképzőkör. Magyarországon vannak zsidó egyletek, iskolák, folyóiratok, könyvkiadók, a kirakatokban
zsidó tárgyú olvasmányok és zsidó ünnepek jelentőségét magyarázó előadások a televízióban. A
judaizmus mint vallás vagy mint bevett történelmi egyház bizonyos jogszerű megbecsülésben részesül.
A zsidók jelentős része nem vallásos, ugyancsak jelentős része a maga módján az, és csak szerényebb
hányada jár el a zsinagógába, még kevesebben követik az életmódra vonatkozó vallási előírásokat.
327. Az Izraelben élő magyar zsidók visszajárnak Magyarországra, és a magyar keresztények is mind
szokásosabban mennek Izraelbe. Már nem egy fantommal állnak szemben, hanem emberekkel, akik
ugyancsak szeretik és féltik a maguk hazáját. Magyarországnak Izraellel gyarapodó kapcsolatai vannak,
feltételezem, hogy ezek előtt bővülő tér nyílik, már csak azáltal is, hogy Izraelben is, Magyarországon
is van számos magyarul beszélni tudó zsidó. Van esély rá, hogy a két nemzet együttműködése új
értelmezési keretet ad a főként budapesti magyar zsidóságnak, amelynek viselkedése és sorsa már csak
azért is paradigmatikus, mert ma ez a legnagyobb zsidó közösség Közép-Európában. Józan előrejelzés
az izraeli–magyar kapcsolatok fejlődése, és ennek fontos része mindenféle csere, a kétirányú turizmus,
magyarországi temetőlátogatással, éttermi örömökkel és a magyarul tudó izraeliek színházlátogató
szenvedélyével. Az is normális, hogy a nagyobbrészt kelet-európai eredetű izraeliek érdeklődési
körükbe vonják az ő eredethelyüket. Keresztény magyaroknak a Biblia országába menni, és ha éppen
gyümölcskertész az ember, megnézni, hogy dolgoznak az izraeli gyümölcskertészek, egyre
természetesebb. Lehetetlen, hogy a Biblia földje meg ne rendítse a fogékonyabbakat. A modern Izrael
is megtekintésre érdemes. Aha, szóval ilyen országot csináltak ezek a zsidók! Ahhoz képest, hogy
honnan kezdték: több mint figyelemre méltó. De ami ennél lényegesebb: emberileg érthető ország.
Vagyis általa a zsidók emberileg érthetők. És az antiszemita mitológiák ebben a köznapi érintkezésben
már csak úgy látszanak valami érdemlegeset mondani a zsidókról, mint a Drakula-filmek Erdélyről.
328. Ha Közép-Európában marad nagyjából az, ami most van, sőt még egy kicsit jobb is lesz,
egyszóval, ha van, ha lesz tökéletlen és akadozó, de mégis kiszámítható demokratikus jogállam, akkor
a helyben maradó, várakozó zsidók számára több alternatíva nyílik. A zsidók mint nemzeti vagy etnikai
kisebbség nem szerveződtek politikai egyesületbe vagy pártba, kollektív jogokért nem lépnek fel, a
pozitív diszkriminációról, amelyre más nemzeti kisebbségek igényt tartanak, lemondanak. Nem
kívánják magukat elkülöníteni, szegregálni, nem kérnek autonómiát – túl a mindenkinek járó, polgári
egyesülési szabadságokon, illetőleg túl az egyházaknak kijáró jogokon. A demokratikus jogok
követelményén túlmenően a zsidóság nem fogható fel politikai érdekközösségként. Normális, hogy
vannak konzervatív, liberális és szocialista zsidók. Sokféle irányba tartva, közös nevezőként nem
marad más politikai igényük, mint a demokratikus szabadságjogok követelménye. Ha van liberális
demokrácia, akkor vannak zsidó szervezetek és vannak zsidók, akiknek nincsen dolguk a zsidó
szervezetekkel. Nem fennmaradási kérdés odatartozni vagy nem odatartozni valamilyen szervezethez.
Világos, hogy a zsidók érdekeltek a liberális demokráciában, az alkotmányos jogállamban, ahol
ők más polgárokkal egyenrangú jogalanyok, és ellenérdekeltek minden antidemokratikus
nacionalizmusban. Ahol a többség ingerülten korlátoz bármilyen kisebbségeket, ott a zsidóknak rossz.
A zsidók jogai az olyan országokban állnak jól, ahol az embereket nem lehet csak úgy politikai
megfontolásból megölni, hivatalosan kirabolni és hatóságilag kivonni a forgalomból. A zsidók
érdekeltek a demokráciában minden szinten: helyi és nemzeti, transznacionális és transzkontinentális
szinten, az egész földkerekségen, mindenütt, ahol megfordulnak, és nemcsak a politikai, hanem
legalább annyira a személyközi viszonylatokban is. A modern korban a tízparancsolatot követő élet
leginkább a liberális demokráciában lehetséges. Ha egy zsidó a demokrácia gyengítésén fáradozik,
akkor a józan ítélőképességéhez kétség fér.
329. A huszadik század a zsidók növekvő hatósugarú szétszóródásának a kora, de a zsidók a
megsemmisítő táborokban is, áldozatként is rendkívüli, világraszóló szerephez jutottak. Auschwitz után
mindegy, hogy mit mondanak a zsidók a maguk zsidóságáról, muszáj nekik gondolkozniuk róla, sem
ők, sem a leszármazottaik nem bírják elfelejteni.
A zsidók kiszolgáltatottsága és tehetetlensége a második világháborúban arra tanít, hogy a
zsidóknak erőre kell szert tenniük, és erőt kell mutatniuk. Ez nem csupán a nemzetté összeálló izraeli
zsidókra vonatkozik, hanem a diaszpóra-zsidókra is. Elkötelezett hívei kell hogy legyenek az alapvető
emberi jogoknak bárhol a földön, mert ez az ő fennmaradásuk záloga. Ennyiben szolidárisak minden
néppel, minden kisebbséggel, amely nem erőszakos eszközökkel lép fel a saját alapvető emberi jogaiért.
330. A legtöbb zsidó teljesítmény egy paradox identitás horzsolódásából merít többletenergiát. A
zsidók messzire mentek az individualizációban. Mi a közös mégis a zsidókban? Az, ha zsidónak
nyilvánítják magukat.
A zsidók bármely nyelven beszéljenek is, kevés szóval ráismernek egymásra, érzelmesebb,
cinkosabb és haragvóbb lesz a viszonyuk egymás iránt. Másokkal találkoznak, érintkeznek, de egészen
el nem keverednek. Nem térítenek, és többségükben meg sem térnek. Azzal tisztelik Istent, hogy
megmaradnak zsidónak. Kitüntetett szerepet vállaltak a világ kommunikációs összekapcsolásában, a
hírközlésben, a kereskedelemben, az intellektuális dialógusban, a Föld és a rajta élők világgá
változtatásában.
331. Hogy a judaizmust a magunkénak tekintessük, még be nem fejezettként, velünk alakulóként kell
elgondolnunk. Nem azonosítjuk egészen a papi beszéddel. Mindenki, aki zsidónak mondja magát,
jogosult ennek a szónak az újrafogalmazására.
A keresztények Jézus által kapták meg a zsidó hagyományt. Jézus hozza magával a zsidóságot az
egész keresztény világba. Egy templomfreskón láthatók a próféták, az apostolok és a szentek.
Keresztények és zsidók, ha akarják, sem tudják elválasztani egymástól a legfontosabb képeiket és
igéiket.
A zsidók a kereszténység és az iszlám által átadták a maguk ókori történetének egy fontos
szakaszát az emberiség jelentős részének. Hogy szerteszét élnek a világon, ezt tekinthetik csapásnak
is, de isteni iránymutatásnak is. Egyistenhitükből következik, hogy a világ egy, és hogy az emberek
képesek megérteni egymást. Bárhol-létüket kötelességteljesítésnek is tekinthetik.
332. Szinte az egész Földön vannak zsidók, egy nép sincs, amely így szétszóródott, így irtatott és mégis
így megmaradt volna, ez a különösségük. Történeti tény a fennmaradás hosszú ideje és az üldöztetés
folyamatossága. Történeti tény a zsidóság világnépként való megjelenése a szimbólumok szférájában.
Ez az egyetlen világnép, és ebből fakad a rendeltetése is. Világnép nemzetállamokban – ez a zsidó
paradoxon.
333. A nemzeti kultúrákba integrálódott zsidók megtanulták a nemzeti kultúrák sokféle intimitását. A
zsidók egyszerre tartják magukat világnépnek, és igazodnak ahhoz a nemzethez, amelynek a közegében
élnek. Egyfelől az egyetemesség, másfelől a furcsa nép, amelynek van egy vallása. Sok történelmi nép
van, amelyik szeretné, ha lenne egy külön vallása, föltételezve, hogy jó, ha van neki ilyen. Sok zsidó
viszont nincs meggyőződve róla, hogy ez jó neki. Valami kevésbé feltűnő szereppel is beérné. Mivoltát
azonban, ha próbálja is, nem tudja eltitkolni, a nem elvállalás útjai leszerepeltek. A zsidó egyike a
legöregebb népeknek, amelynek folytonosan újra ki kell találnia önmagát.
334. A magát papi szerepre kiválasztó nép a különállását megőrizve tanúskodott az egyetlen isten és
az egyetlen emberiség eszméje mellett. A papi népnek az a dolga, hogy szellemi kapcsolatokat
teremtsen a világ minden népével és hogy párbeszédbe hozza egymással a vallásokat és a
világnézeteket.
Isten megteremtette Bábellel a tarkaságot, hogy ne legyen könnyű megérteni egymást, és hogy
munkálkodni kelljen a különös megértéséért. A különös nélkül a közös semmitmondó. És egyszersmind
isteni instrukció összehozni a világot, szót érteni egymással, a békét szolgálni a népek között és ébren
tartani a felebarátok között a tiszteletet.
Vajon a végére értünk-e az optimista univerzalizmusnak, amely a különbségek feloldását, az
áthidalást, a társulást, az integrációt, az asszociációt tűzi napirendre? Végez-e a közösségi bezárkózás
újromantikája azzal a hangulattal, amely kedvez a szellemi találkozásoknak az egyes vallások és nációk
között, találkozásoknak valamely meghatározatlan X-ben, amely felé utat mutat a zsidók egyistene?
335. Eredetileg ugyan valóban csak egy nép istene, de nem maradt meg annak, és a modern zsidók
műveik által éppen ennek az önmagukat is meghaladó univerzalista gondolkodásmódnak lettek a
hordozói. A zsidóknak ebben a feloldhatatlan kettősségben adatik meg élniük a globális és a nemzeti
önfelfogás között, ez az osztályrészük, ez a tépődés és ambivalencia, egyfelől az egyetemes kihívás,
másfelől a kisebbségi magány.
336. A szellemi a képen túl van, az egyetlenegy istent képben ábrázolni tilos, a Biblia nyelve azonban
csupa kép. A héber szavaknak az írásmód miatt több értelmezése lehetséges. Ez serkenti a vitát, és azt
sugallja, hogy a dolgok többféleképpen szemlélhetők, következésképpen az igazságnak nincsen
intézményesen felhatalmazott letéteményese. A zsidó vallásban kitüntetett szerephez jutnak a próféták
és a bölcsek, akik nincsenek nagyon sokan, de vannak néhányan, egynél mindenesetre többen,
következésképpen választani lehet a bölcsességük között, ahogy a klasszikusok között is választunk
korunk és kedvünk szerint. A kimagasló író (a próféták mind azok) vallási rangot kap. Az autonóm
értelmező szerepe megszentelődik, és ezáltal a zsidó vallás nagyfokú individualizációnak ad teret: a
gondolkodásban rendkívüli befolyásuk van a mestereknek.
337. A világi zsidók alkotásai részei lettek a zsidó kultúrának, amelynek a vallásos judaizmus csak egy
szegmense. A lelki valóságban a vallási és a világi meditáció között éles határvonalnak nincsen helye.
Az irodalom természeténél fogva ignorálja ezt a határt. Teret kap a gyarló tanító, aki a kegyelem
fényében éleslátásával kiválik a környezetéből, és megsejti az Úr szándékát. Jogos nézőpont a vallási
irodal-mat az irodalmi hagyományba beilleszteni és azt is kijelenteni, hogy a világi zsidók által
létrehozott könyvek Spinozától Kafkáig és azon túl: részei a zsidó hagyománynak, a judaizmusnak is.
Világi zsidók számára a Tórával és a Talmuddal nem szakad meg a zsidó irodalom. Az elmúlt
másfél ezer évben is voltak zsidó szerzők, akiknek néhány oldalát oda lehet tenni a szent könyvek
mellé, ha nincs is túl sok ilyen.
338. Számítani kell az emberben lévő isteni anarchizmusra, isteni, mondom, mert Isten kacag a
konstrukcióinkon. Számítani kell a zsidókban élő hittagadásra, prófétizmusra, lázadó angyalkodásra,
hogy azt merészeljük mondani: ez itt a kezdet, a kiindulás helye, 0 pont, ez, ahol bármelyikünk éppen
itt és éppen most áll. A tudás zérópontján, végességünk és gyarlóságunk által metafizikailag
odahelyezve, eszünkbe sem jut tanítani vagy hirdetni.
A transzcendencia valóságos iránya pedig korántsem az odatúl, a másvilág, nem a földöntúli,
hanem az élő testekben folytatódó sokasodás, a család. Ezért áll az értékrangsor élén a gyerek. A szülő
a gyerekét önmaga fölé emeli, névtelen utódok által túléli a mai nap megpróbáltatásait és a személyes
halált. A tízparancsolatot fenntartja, megszegi, helyreállítja: nem bír nem ránézni a frigytáblára.
339. A zsidóságnak három markáns pólusa van: a vallási közösség, Izrael és a világi individualizmus.
Ezek a pólusok látszólag egymást tagadják, valójában interdependensek, és egymást táplálják.
Mindenesetre nagyvonalú bölcsesség kell ahhoz, hogy egymással méltányosan összeférjenek, akár
egyetlen öntudatban vagy életrajzban. Mind a három mondhatni egész embert kíván.
Az első út: az ortodoxia, a hagyomány őrzése nemcsak könyvekben, hanem az elkülönülést vállaló
életgyakorlatokban, a családos szerzetesség, a szokások megmásíthatatlan állandóságának akarása a
változó idő hívásaival szemben, egyszóval olyan teljesség, amelybe nehezen fér bele a másik két pólus
filozófiája.
A második út a nemzeti modernizáció, a magát megvédeni képes, szuverén zsidó nemzetállam,
amely újabb zsidóellenes tömeggyilkosságokat megakadályoz, és a kollektív önvédelem, az együttes
kiállás méltósággát állítja szembe a Shoah tehetetlen áldozatainak a rezignált vértanúságával. Izrael
állam fölépítése a hozzá tartozó nemzeti öntudattal hasonlóképpen be tudja tölteni az embert.
A harmadik út a diaszpórában élő zsidók szekuláris individualizmusa. Nem a zsidó öntudat és
odatartozás feladásáról beszélek, nem a más vallásra áttérésről, nem a nacionalista vagy kommunista
asszimilációról, hanem például azokról a gazdasági, tudományos és művészi teljesítményekről,
amelyeknek különböző országokban és nyelvi közösségekben élő zsidók gazdagították a környező és
az egyetemes kultúrát.
340. Megy előre a globalizáció, a világ összeszövődése, és ebben a zsidók mindig az avantgárd szerepét
játsszák, amivel ingerlik a környező többséget. A lokalizmus mindig dühös lesz rájuk, mert ők
transzlokálisak. Az államhatár az ő számukra nem a lét határa, legalábbis nem tekintik barátságtalanul
idegennek mindazt, ami a határon túl van, hiszen a határon belüli környezet sem különösképpen
barátságos hozzájuk.
A világnép mindenütt felbukkan, az eszét használja, kezdeményez, és feltűnő arányban ír
könyveket. Látni kell szellemünk két oldalát: a lokalitást és az univerzalitást, az odatartozást és a nem
odatartozást, hiszen éppen ez az ambivalencia ad feszültséget a zsidó iróniának.
Zsidóként plauzibilis komparatistának lennünk, és látnunk egyik népben a másikat. A zsidók –
akár a kovász – a többiekhez képest szüntelen mozgásban vannak, és úton vannak otthon, mint a
viccbeli Kohn bácsi, aki sem ott nem érzi jól magát, ahonnan kivándorol, sem ott, ahova bevándorol.
A helyben lét nyugalmában a zsidók nem igazi mesterek.
A világi humanista zsidók – részben az őket sújtó diszkrimináció következtében – valamelyest
kioldódva a hely elfogultságaiból, nem a másik helyi elfogultságot választják, hanem valami tágabbat
keresnek, a nemzetinél valami egyetemesebb érvényességet.
341. Elkerülhetetlen, hogy a zsidóság megértse ezt a létében hordozott multipolaritást, amelyet egyes
zsidók még akár kedvelhetnek is, sőt együgyűen szólva romantikusnak és titokzatosnak is láthatnak.
Arról a tévképzetről lemondhatunk, hogy az egyik pólus mint igaz és helyes, magában foglalhatja és
helyettesítheti a másik kettőt, amelyek ebben az esetben kevésbé igaznak és helyesnek látszanak.
Természetes, hogy a zsidók kompromisszumot keresnek a személyes vagy családi életükben e között
a három ajánlat között, és felettébb érdekes, hogy ki mit választ első helyen – az imát? az országot? a
világot? – a hozzájuk tartozó lemondásokkal. Aki ezt a multipolaritást nem tudja megérteni és akár
esztétikai tetszéssel átélni, annak a zsidó lét terhes, túlságosan is bonyolult, szinte skizoid állapot. Egy
nép stratégiája egyéneinek az életstratégiájából összegeződik. A diaszpóra adottság, az univerzalizáció
is az, továbbá a zsidók részvétele is abban.
342. Aminek szükségképpen megvan a negatív torzképe: az antiszemita mítosz a világuralomra törő
zsidó összesküvésről, amellyel a világ bármely táján összetalálkozhatunk. A gyanakvó kezdetlegesség
a plurális identitást démoninak és veszedelmesnek látja: van is meg nincs is, ha itt van is, nemcsak itt
van, talán egy másik bolygóról való. Ambivalenciájától, többértékűségétől egy zsidó nehezen tud
szabadulni, gyógyíthatatlanul otthonosabb a paradox, az irónia vidékén, és ezáltal kiváltja maga ellen
a helyi-közösségi ressentiment-t.
343. A kihívó elem Izrael állam megalkotásával sem múlhatott el, hiszen Izrael állam léte a
Közel-Keleten, az arab-iszlám világban nem kevésbé kihívó, mint a zsidó kisebbségé az euroamerikai
keresztény világban.
344. A zsidóság léte, istenfogalma maga a kihívás, amelyet semmi sem szüntet meg. Miért nem
keresztény, miért nem muzulmán, egyáltalán: miért zsidó a zsidó? Miért nem olvad fel a környező
többségben és annak partikuláris világszemléletében. Erre a kérdésre nincsen racionális válasz. Mert
nem! Csak! és ez így fog maradni még néhány évezred hosszán.
345. Ismétlem, nem könnyű rokonszenvezőn megérteni a zsidóság három autentikus stratégiájának
egymással való ellentmondásos és komplementer összefüggését. Ha nincs zsidó öntudat, akkor nem
vagyunk képesek öniróniára és alkotóan bölcs kompromisszumokra.
346. A zsidó öntudatnak nem Auschwitz az alapja, hanem ez a hármas vállalkozás, ez a stratégiai
triász: hagyomány, nemzet, világ. A Szentírásban mindez megvan: a papi, a nemzeti és a
prófétai-egyetemes.
A zsidók megkapták a sorstól a perspektívaváltás mesterségét és vele az emberiség tapasztalati
sejtelmét. És megkapták a tanulságot, hogy meg kell védeniük magukat minden alakjukban.
Az univerzalizmusról nem lehet lemondani, ez a monoteizmus radikális következménye. A
hagyomány továbbvitele és a kinyílás a jövőre egyaránt isteni parancs. Van előttünk még nagyjából
annyi idő, amennyi a földi emberiség előtt van, talán még néhány ezer év, hogy ennek a paradox
feladatnak a megvalósításán dolgozzunk. Létünk pluralitását elfogadva elősegíthetjük az emberiség
önmagára eszmélését.