Harmadik nap. A fal

Magadra vess, ha homályban maradnál,
 
mert nem engedi látnod a hamis kép,
 
amit látnál, ha ahhoz nem tapadnál.
… Szoros rend van és bölcs müvészet
 
a dolgok viszonyában: s ez a Forma
 
teszi Isten képévé az egészet.
 
[Paradicsom I.]
 
Jött a sekrestyés; a dollár-szag érzett az amerikai turistanőn,
és szólt a leszálló sötétben: Legyen fény! – s ime: Lőn.
Egy reflektor-villanással, mint amikor a teremtés hajnala virrad,
kibontakozott előttünk az az ötszáz év előtti hetedik nap,
amin már semmi se változott soha, ami van, ami lett,
amit, ha egyszer eltöröl is, meg-nem-történtté a pusztulás se tehet,
új népvándorlás se, s a szörny festő se festheti át, az atom;
ami nem volt, s egyszerre lett: a harmadik, a hatodik napon;
ami van s elképzelni se lehet, hogy volt, amikor nem volt, s lehetne, hogy ma se volna,
aminek létrejöttében ezer magyarázatra találsz s ezerannyi titokra;
s amit, lám, mégis az emberiségtől-öröklött jussa gyanánt szemlél, pénzesugallta öntudattal
a virágos-kalapos hölgy…
a virágos-kalapos hölgy… Pedig mögötte ott a valamikor-csupasz fal.
S a fal mögött is ott a helyén-valamikor-volt millió-éves űr,
amit születő és haldokló tüdők szívtak be s lehelltek ki szüntelenül.
Az űrre, igen, az űrre festett a Borgo San Sepolcro-i cserzővarga fia,
a teremtés óta tátongó semmire, nem is e kápolna falaira,
a semmibe vetette el a valót, e még-sose-termett magot,
amiről csak maga tudta, maga se tudta, sarjadni belőle mi fog.
S még ezen a harmadik napon is, mikor már hosszú évek óta előtte állt a fal,
naponta újuló kétségeivel, vonzásaival és taszításaival,
még akkor is, ezen a harmadik napon, sétálva hátratett kezekkel
felfelé a kanyargó arezzói úton a templom felé, munkája felé, korareggel
(milyen reggel lehetett?
milyen azóta-se-látott fény-játék játszott föléje egy addig-sose-látott eget?
tán épp ez az új korokat, minden új kort meghirdető gyöngyház ragyogás,
mely a Konstantin dárdái között feszül s az előtte kanyargó folyón cikáz?)
még akkor is ez járt a fejében, ez a mindennek-a-kezdete, ez csak: a fal,
születni-akaró s mindig-újra halva-születni-kész alakzataival.
Mi lenne, ha nem lett volna a fal? S akinek nem jut egy életen át sohasem?
Mi lenne, ha a jó öreg Bicci Lorenzo nem hal meg a munka elején hirtelen?
Hogy elkeserített akkor, pedig hát tudtad, a világ csak így forog,
hogy ő kapta Arezzo újsütetű mágnásaitól a csodás feladatot;
hogy fájt, mikor elkezdte rakatni a munkásokkal a rengeteg állványt,
s pingálni a boltozatra a maga elavult kis gótikáját,
pepecselve a háttér már rég értéke-veszett aranyán,
mikor benned már ott élt a kékből, barnából, fehérből szőtt új, isteni arány.
Hogy fájt a szived magadért (s az igazságért) – s látod, most ime érte fáj,
az öreg szentképfestőért, mert hátha?… ki tudja?… hisz nincs itt semmi szabály,
(ha csak az nem, amiről az öregnek sejtelme se volt, a titkos rózsa, az arany-szabály),
most itt van előtted a nagy lehetőség – s most érte fáj a szived, s nem is csak őérte fáj…
látod, ez is milyen titokzatos geometria, az emberi alkat!
tán még nehezebben kitapintható, mint az öt szabályos alakzat.
Mit tehetsz a lelkeddel, ha így van teremtve benned a lélek? –
hogy bíztál magadban, mellőzött! és most, hogy elérted,
amit jogos jussodnak hittél, most mindenfelől rádvicsorognak kételyeid:
vajjon hány ifjú céhbeli érzi ma úgy, hogy előle te bitorlod a helyet itt?
Milyen irdatlan nagy a világ, s lám, mégis, mintha olyan kevés lenne rajta a hely,
(nem a te freskódat festette-e át a Vatikán Stanzáiban az ifjú Rafael?)
mintha ezen az irdatlan világon mindig csak egynek volna helye,
s onnan kellene, mint Krisztusnak a kufárokat, a többieket kivernie…
De kufárok-e vajon a többiek? Maradhattál volna te is örökre kuli,
mint ama firenzei okiraton, az az önmagad-se, az a névtelen sta collui,
s hány ilyen ’sta collui’ van, aki sohase, sohase lehet önmaga –
hiába őrzi ecseted nyomát, nem a te ecseted nyomát őrzi a Santa Maria Nuova,
Firenze nem kért belőled, s e kor babérja, ahogy mondtad, sohase vonzott,
de hát milyen kort áhítson az ember, uristen, ha nem Firenzében a Quattrocentót?
Keserű harc… No de hagyjuk…
Keserű harc… No de hagyjuk… Milyen hűsen kéklik a reggel…
Baloldalt a fehér lóra ugyanolyan meleg föld-barna nyereg kell,
amilyen az elölálló női alak fehér uszálya alatt a ruha,
hogy végigremegjen az egészen ez a szín-refrén, ez a teljes kromatika…
Csakhogy mért éppen ez?… Ki tudja… mert csak ilyen szín-párok pillérein állhat
a valót áthidaló varázslat, az isteni látszat, az emberi távlat.
Hogy is mondja Leon Battista mester? ’A festészet a látópiramis metszete’.
Csakhogy melyiké legyen a sok közül? s ami belekerül, a lényeges-e?
Mi mindent láttam már? pedig nem is kerestem a látnivalót,
elég lett volna nekem a borgói ég, a toszkán dombhajlatok,
a völgyekben a gyümölcsösök ión portikusza,
a hegyéleken egy-egy magányosan táncoló pínea,
s ahogy napestig játszik közöttük a barna, a zöld, a kék, a lila,
s a ciprus-testű lányok, a pínea-hajlatuak,
de jaj, a szem piramisába egy életen át mi minden akad!
Mi mindent láttam én – a jó Veneziano mestert s szinte külön-élő ecsetét,
és Paleologus császári tanácsában a dámák bizánci körmenetét,
s ahogy rongyokban sorfalat állt mellettük végig az úton a nép,
templomokat s vesztőhelyeket, s vesztőhelyet – láttátok-e? – ami templom,
a szörny Malatestát, ahogy tombolt fönn a riminii bástya-tornyon,
s még Urbinóban, a jó Montefeltro úr udvarában is emlékszem a kútra,
ahogy a két poroszló a hat napja éheztetettet csigákra hurkolva kihúzta…
S amit nem láttam, az is, mintha látnám, recehártyámon káprázva reszket,
nem egy – millió szem látópiramisáé kellene, hogy legyen a metszet:
ez a fal, amely előtt hat éve, (vagy tizenhat?) itt állok, az állványokon kúszva fel s le,
mind a helyett, amit tehetnék, s tennem kellene tán, csak festve, egyre festve
e régi Legendát… Ezt láttam-e vajon a földön? igazán ez-e az, amit láttam?
éppen ezt kell-e „elmetszenem” a jövendő századok látópiramisában?
Ez-e az igazi kép? ezek a szinte akaratom-ellenére-ilyenné-
rajzolódó néma arcok?… a nőkön ez a mindig fekvő-kérdőjel-alaku szemhéj?
S ha igazán ez, akkor a többiek ecsetnyoma mért nem ilyen?
Függhet-e attól a forma, hogy kié, amely látja, a szem?
Lehet-e más a szín, ha más szemidegre sugárzó?
Hátha olyan, amilyennek más látta? Domenico? vagy épp a szegény Bicci talán? vagy Sassetta, Masaccio?
Be se vallom, olyan naivitás, de minden ecsetvonás előtt ez az, ami bénít.
Hogy jusson az ember önmaga szerkezetén túl, a dolgok szerkezetéig?
Mindegy… A fontos, hogy a kéz, amely Sába királynőjének mutatja a Szent Fát,
adja meg rejtve egyúttal az egész felület távlati pontját,
fehér foltjával a kék köpenyen… Hogy gondolat és forma szimmetriája,
a szám meg a kép kettős vagy sokszoros egysége kizárja
magából mind az esetlegeset… S ha senki se veszi észre?
Mit tegyek, ha így kivánja… mi? a valóság? vagy a mirigyeim? az erkölcs? a mértan? a kettő egybeesése?…
Ott volt az a fiú tegnap a Piazza Grandén a falhoz dőlve, szinte a falba vésve,
ahogy énekelte, hang nélkül, a dalt, míg a társa gitárja kisérte,
ahogy énekelt, nem is énekelt, csak végezte az éneklés rítusait,
húnyt szemmel, csukott ököllel, feszítve ajakát egészen a fájdalomig.
Ó, így énekelek tán én is, mindig csak így énekeltem, hangtalanon,
s épp arról, amit leghangosabban kellene elmondanom!
Mit énekelhetett? s mit énekelek? mi lehetett az a dal?
No, itt vagyunk már, taszítsuk be a templomajtót… megint az állványok… ma hűvös, tiszta a fény… igen, a barna nyereg… itt áll előttem a fal.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]